Nyhedsbreve


15-11-2000 :
"En arktisk rose omkranset af torne"

Antarktis er fantastisk smukt, men svært at komme til

Direktør Anne Kershaw fra Adventure Network International, ANI, mobiliserede forleden alle sine lyriske kræfter for at sætte anderledes ord på det faktum, at vejret over Antarktis de seneste 14 dage har gjort det umuligt at sende de mange ventende ekspeditioner af sted fra Punta Arenas i Chile.

Og alle ekspeditionerne, Kristian og Gregers inklusive, har brug for trøst for tiden. Efter 10-12 dage med meget kraftig vind over Patriot Hills er det nu sneen, som volder problemer. Den havde indtil tirsdag dækket 80 pct. af landingsbanen, som ligger i 1000 meters højde på et plateau lige nordøst for fjeldkæden Patriot Hills.

Landingsbanen er ellers ren blåis, som kræver specialfly, gode piloter, sigtbarhed og lave vindstyrker. Som hovedregel må der ikke være kraftigere vind end 15 knob, svarende til ca. 8 m/s - eller frisk vind - hvis flyene skal lande. Der anvendes almindelige landingshjul, og hvis de skal have en chance for at stå fast på det isede underlag, så må det ikke blæse mere. I særdeles er sidevind farlig i denne situation.

Gregers Gjersøe, der selv er flykaptajn i SAS Commuter, fortæller om de særlige problemer med flyvningerne i området:

"Et chilensk Hercules landede i Patriot Hills sidste år i 30 knob sidevind, og lavede en 360 graders piruette efter landing på grund af den glatte bane. Derfor gælder der følgende minimums parametre for landinger: Sidevinden i området må ikke overstige 15 knob. Der må ikke ligge for meget sne eller være snedriver på landingsbanen (isen) - udover et tyndt lag, som kan gøre det nemmere for flyet at bremse. Skydækkehøjden skal være minimum 7000 fod for at piloterne skal kunne foretage en visuel landing. De skal blandt andet kunne holde afstand til bjergene i Patriot Hills," fortæller Gregers.

Og situationen i området var i går, tirsdag, sådan, at der kun var 500 fod skydækkehøjde, sigtbarheden var nede på en km, det blæste 25 knob, og der lå masser af sne på isen! Snerydningsudstyr findes ikke, fordi maskiner blot vil lave skavler på landingsbanen. Derfor er det den allesteds nærværende vind, som skal have lov til at fjerne sneen igen.

"Vi vil presse på for at blive flyttet over i det russiske Illusjin-76 fly, som er mere robust end Herculessen, og håbe på at komme af sted lige så snart sneen er væk igen og vejret klarer op," fortæller Kristian og Gregers.

Indtil videre planlægger de et fornuftigt forløb af ventetiden. De skal en tur ud i lagerrummet ved lufthavnen og hente rent tøj. De skal vandre en tur, lave regnskaber og onsdag eftermiddag har de planlagt en tre timers tur i havkajak.

Bortset fra de trøstende ord fra Anne Kershaw, så har ANI de seneste dage blandt andet arrangeret barbecue-aften og pingvin sight seeing for de ventende ekspeditioner.


Til forsiden

12-02-2001

FOREDRAGSTURNE OG BOGUDGIVELSE PÅ VEJ

12-02-2001

SYDPOLS EKSPEDITIONEN PÅ DR TV

25-01-2001

KRISTIAN OG GREGERS HJEMME TORSDAG AFTEN

24-01-2001

SYDPOLSFARERNE UDMARVEDE EFTER EKSPEDITIONEN

23-01-2001

NÆSTE STOP CHILE

21-01-2001

HJEMREJSEN BEGYNDT

20-01-2001

VERDENS MEST GÆSTRFRIE STED

17-01-2001

EKSTRA: NYE FOTOS FRA SYDPOLEN

17-01-2001

SKAL BEDE OM GODT VEJR TRE STEDER

15-01-2001

CHAMPAGNEFEST FOR DANSK SYDPOLS EKSPEDITION

13-01-2001

DANSK SYDPOLS EKSPEDITION I MÅL

12-01-2001

FINALE MED VEJRET SOM MEDSPILLER

11-01-2001

EN GOD DAG MED MINUS 31 GRADER

10-01-2001

TUNGT FØRE, MEN HØJT HUMØR PÅ DE SIDSTE ETAPER FØR SYDPOLEN

07-01-2001

SUVERÆN DANSK PRÆSTATION PÅ ANTARKTIS

05-01-2001

FARTEN ØGET TRODS UHELDET

02-01-2001

KRITISK TAB AF DUNJAKKE OG UDSTYR

31-12-2000

FEJRER NYTÅRET MED EN HVILEDAG

30-12-2000

TVUNGET UDENOM OMRÅDE MED DYBE SPRÆKKER

25-12-2000

FEJREDE JULEN OG 86. BREDDEGRAD

22-12-2000

HVID JUL MED KYLLING I KARRY OG KIKSEKAGE

20-12-2000

HYGGER SIG TRODS LIDT MISMOD, SKADER OG SURE SOKKER

18-12-2000

INGEN MAIL FRA KRISTIAN OG GREGERS I OTTE DAGE

14-12-2000

Julekort fra Kristian og Gregers

14-12-2000

SOM ET SCHWEIZISK URVÆRK

10-12-2000

HØJT TEMPO KOSTER KRÆFTER

07-12-2000

FULD FART PÅ EKSPEDITIONEN

03-12-2000

HVILEDAG

30-11-2000

ANTARKTIS ER DEJLIG

28-11-2000

SMÅSKADER KRÆVEDE EN HALV HVILEDAG

24-11-2000

EN HÅRD OG KOLD DAG

22-11-2000

OVER SNESKAVLER OG FORBI SPRÆKKER

20-11-2000

HÅRD START PÅ EKSPEDITIONEN

19-11-2000

DANSK SYDPOLS EKSPEDITION PÅ VEJ

18-11-2000

"EN HILSEN FRA ANTARKTIS"

18-11-2000

ENDELIG FREMME I PATRIOT HILLS

17-11-2000

MED COMPUTERE OG DIGITALE KAMERAER SOM PÅKLÆDNING

17-11-2000

FEDT FOR FIGHT, 11/17/00

15-11-2000

"EN ARKTISK ROSE OMKRANSET AF TORNE", 11/15/00

12-11-2000

DET HANDLER OM AT UDLEVE SINE DRØMME

12-11-2000

MÅ OPGIVE AT NÅ SYDPOLEN INDEN NYTÅR

09-11-2000

BREV FRA KRISTIAN: TÅLMODIGHED ER EN DYD,

09-11-2000

BREV FRA GREGERS: DET RUSSISKE FLY SENDT AF STED,

08-11-2000

MED VEJRET SOM OVERMÆGTIG MODSTANDER

06-11-2000

I GODE VENNERS LAG,

06-11-2000

TÆT PÅ AFGANG TIL PATRIOT HILLS

03-11-2000

AFREJSEN UDSAT TIL SØNDAG ELLER MANDAG

03-11-2000

NYTTIG VENTETID PÅ CONDOR DEL PLATA, 11/3/00

02-11-2000

MØDE MED CHILENSK BARFODSTRÆNER

02-11-2000

TWIN OTTERNE NÅEDE KUN HALVVEJS,

31-10-2000

FLYVEVEJR FÅR SPÆNDINGEN TIL AT STIGE

30-10-2000

Nyhedsbrev 22: DÅRLIGT VEJR I PATRIOT HILLS

30-10-2000

Nyhedsbev 21: EKSPEDITIONENS UDSTYR GODKENDT

30-10-2000

Nyhedsbrev 20: SLOVENSK EVENTYRER FØRST AFSTED

28-10-2000

Nyhedsbrev 19: HEKTISK FLYAKTIVITET I PUNTA ARENAS

27-10-2000

Nyhedsbrev 18: I SELSKAB MED SCHMEICHEL , LAUDRUP OG KIPKETER

27-10-2000

Nyhedsbrev 16: EVENTYRERNES HOTEL

27-10-2000

Nyhedsbrev 17: EN KÆRKOMMEN GÆST BANKER PÅ,

25-10-2000

Nyhedsbrev 15: KÆMPER MOD VÆGTEN I PULKENE,

25-10-2000

Nyhedsbrev 14: CYKLENDE TANDLÆGE VÆKKER OPSIGT,

20-10-2000

Nyhedsbrev 13: ETABLERER BASEN I PATRIOT HILLS,

19-10-2000

Nyhedsbrev 12: FREMME I VERDENS SYDLIGSTE BY,

01-08-2000

Nyhedsbrev 11: AFREJSEN NÆRMER SIG,

01-07-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 10

01-06-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 9

01-05-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 8

01-04-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 7

01-03-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 6

01-02-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 5

01-01-2000

Velkommen til nye læsere og velkommen til nyhedsbrev nr. 4,

01-12-1999

Velkommen til nye læsere, og velkommen til nyhedsbrev nr. 3

01-11-1999

Velkommen til nye læsere, og velkommen til nyhedsbrev nr. 2

01-10-1999

Velkommen til det første nyhedsbrev,